התקשרו עכשיו: 052-7729465

גבולות – למען שפיות הורית

נושא ”הגבולות” עלה בהרבה מהאימונים שלי וגם בחיי.
מה זה גבולות בעצם? גבולות זה היכולת שלנו להגדיר את עצמנו. מה מתאים לנו ומה לא, עד כמה באפשרותינו להכיל ולתת. מה נעים לנו ומה ממש לא. השלב הראשון הוא להגדיר את הדברים לעצמנו, ואז גם לבטא את זה, להגדיר את זה גם לאחר שמולנו. אנחנו הרבה פעמים מתלוננים וכועסים על אחרים, הבוס שמבקש לעשות אין סוף עבודה, הילד מלא דרישות ולא מניח או לא מקשיב … השכנה שלא מפסיקה להתקשר בכל שעות היום… בכל אחד מן המקרים הללו יש סיכוי טוב שזה נובע משיתוף פעולה לא מודע עם התובענות הזו, על ידי כך שאתם לא שומרים על הגבולות שלכם!
ברוב המקרים גבול שנחצה הוא גבול לא ברור.
להגדיר גבול זה לא רק לזרוק מילים לאוויר… ”תפסיק להשתולל, תפסיק להשתולל,תפסיק להשתולל…”. לשים גבולות זה להסביר לאחר איפה הגבול עובר ולעמוד על כך שהגבול יכובד. נכון זה לא תמיד קל … לשים גבולות באופן נקי, אוהב, בלי כעס, לעשות זאת לפני שאנחנו מוצפים לגמרי – זה עוד יותר קשה… אז מה הסוד?
הסוד הוא – לשמור קצת רזרבות… לשים את הגבול קצת לפני קצה גבול היכולת שלנו… כך שישאר לנו קצת מרווח להכיל בסבלנות את הזמן שלוקח לאחר לקבל את זה שיש פה גבול, שחשוב לשמור עליו. כי גבולות של מישהו אחר זה לא תמיד משהו שנעים וקל לנו לקבל, וכשזה נאמר בחוסר סבלנות או כעס, זה יכול אפילו להיות פוגע.
כשאנו מותחים את הגבול שלנו עד הסוף, אנחנו רגזנים, חשוב שנשאיר לעצמנו קצת מרווח להכיל חריגות, ולדבר על זה בנחישות אך באהבה… ולהמשיך בזה בנחישות ובהתמדה למשך תקופה. למשל: אם אנחנו יודעים שבשעה 21:30 אנחנו עייפים ומאבדים סבלנות, בואו נבקש מהילדים להיות במיטה מוקדם יותר ונאמר שכל בקשותיהם יענו לכל המאוחר עד 21:00. הם הרי לא חיילים וזה תמיד יכול לקחת קצת יותר. כך גם אם הילדים יתעכבו נוכל להכיל את זה. לעומת זאת אם הגבול יהיה ב21:30, כל עיכוב יגרום לעצבים שלנו לעלות על גדותיהם, ונסיים את היום מולם בכעס ומתחים. הגבולות הללו חשובים לשפיותם של ההורים, ולאיכות חייהם של הילדים .
ההכרות של אדם עם הגבולות שלו, חשובה בכל אינטראקציה, גם כדי להבהיר אותם וגם כדי להגמיש אותם או לנהל משא ומתן.
לכן הורים יקרים הכירו תחילה היכן עובר הגבול שלכם, השאירו רזרבות ואז- תוכלו להגדיר בנועם את הגבול לילדים.
אחרי שהגדרתם גבול כזה, הקפידו להתמיד לכבד אותו בעצמכם ולדאוג שאחרים יכבדו אותו.
כששמים גבול בנועם, זה מצליח ומרוויחים בגדול, אנחנו והסובבים. זה נותן רוגע, שקט, תחושה טובה שאנחנו דואגים לעצמנו ולהם.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן